torsdag 2 juni 2011

Det blir aldrig som man tänkt sig....



* gräset som visade livskraft i våras hade inte en chans att växa upp. Kackelmaffian vann så nu är det gräsklipp som gäller;(


  * den egenhändigt uppstammade svarta vinbärsbusken hade ingen chans den heller! Som om han hade studsbollar under fötterna hoppade Golaren Galman jämfota upp och bröt av huvudgrenen. Den lilla stackars gren som är kvar har peppar peppar klarat sig än;)


*Humlen som jag för min inre syn såg klänga uppför reglarna (Yes, jag planterade dem på utsidan för säkerhets skull) blev snabbt nedbetade av kackelmaffians teleskopliknande näbbar. Begriper inte hur de lyckas! Ett stackars blad har dock vuxit ut och den ska få klänga på en "pinne" ännu längre ut innan den leds in mot taket. Man lär så länge man lever - som mamma säger=)



* Det blev nog inte som Olga tänkt sig heller - det här med att ruva ägg! Efter att ha legat i flera dagar och ömt vårdat sina ägg kommer Maja tofsfia och lägger beslag på hela högen. Maja blev erbjuden en egen hög med ägg i ett annat rede men se det gick hon inte med på - åtminstone inte i början. Det blev Olga som blev förvisad dit. Men med lite övertalning från oss är nu Olga tillbaka på sina gamla ägg och Maja ligger kvar på de nya. Så nu är det Olga, Maja och Miss Lavendel som ligger och ruvar.

Ovis av tidigare erfarenheter av växter och höns har jag nu hängt upp en hink med en tomatplanta upp och ned i hönsgården. Funkar inte detta försök kan jag ju faktiskt skylla på hönsen!



Ha en trevlig dag!

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar