tisdag 28 juni 2011

1:a utevistelsen = kaos för den mänskliga hönsmamman!

Idag fick Trinity för sig att det var dags för henne och de små gullefjunisarna att få lite solljus och annat smått och gott som utelivet erbjuder...


Personligen tycker jag gott att de kunde väntat med att ränna ute tills de var sisådär 6 månader eller så men icke...



Med ett sånt kanonväder som det varit idag klart man vill vara ute och busa!



Käka daggmask är ju t ex fantastiskt gott och trevligt. Den lille tuffe krabaten försökte till och med springa från de vuxna hönorna som ville åt läckerheten. Hade han bara hållt snattran hade de nog aldrig upptäckt masken men det är klart att man måste skvallra när man hittar något så gott!



 Den här lilla vännen var helt ensam i hönsgården då jag skulle kika till dem - pipande efter mamsen. Lilla mamsen själv gick helt obekymrad omkring och pickade mat i hönshuset tillsammans med de tre andra små odågorna så jag fick vackert sammanföra mor och barn igen.


Givetvis hittade de små gullifjunisarna den svaga länken i hönsgården! Dvs det pyttelilla hörnet där maskorna i nätet är större än vad det ska vara för små bebisar - det är ju själva f-n! Givetvis förvirrade sig en liten fjunis ut men kom snabbt in igen som tur var. Detta innebar ju såklart att hispiga jag fick sitta i hönsgården och vakta mamsen och hennes pipande barnaskara;) Maken var och fiskade så i 1½ timme satt jag där på brunnslocket bland all hönsskit innan han kom hem och kunde ta över barnpassningen =)

Det slutade med att vi fick bära in både mor och barn för ingen av gullifjunisarna förstod hur de skulle komma in i hönshuset och då mamsen hörde pipandet gick hon istället ut och la sig på gruset med fjunisarna under sig. Jäkla tur att jag jobbar natt hela veckan så jag och maken kan passa gullefjunisar i skift! Det första jag ska göra i morgon bittida är iallafall att köpa finmaskigt rymningssäkert nät!



Vackre Golaren Galman ser hela tiden till att allt går hyfsat till i hönsgården. Mamsen och övriga höns kan ibland småbråka men hittills har Galman med beröm och värdighet skött sitt jobb mycket bra!


Kram från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar